چهار دلیل مطهری برای بیانیه سیاسی خواندن اشعار عید فطر/تخطئه برجام، تخطئه کل نظام است
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۲۰۳۲۵
سیاست>مجلس - علی مطهری با انتقاد از اشعاری که در نماز عید فطر خوانده شد آن را یک بیانیه سیاسی دانست و اظهار داشت توافق برجام تصمیم کل نظام و تخطئه آن تخطئه کل نظام است.
به گزارش خبرآنلاین، علی مطهری در یادداشتی تحت عنوان «عید فطر یا روز عقده گشایی» در کانال تلگرامیاش نوشت: « در مراسم نماز عید فطر امسال با پدیده ای مواجه شدیم که تناسبی با این روز نداشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گذشته از عدم تناسب این اشعار با عید فطر، مضمون و محتوای این اشعار هم ناراستی هایی داشت. اولا برجام را به طور کلی تخطئه می کرد در حالی که توافق برجام تصمیم کل نظام و تخطئه آن تخطئه کل نظام است. نقاط قوت و نقاط ضعف آن نیز به کل نظام بر می گردد نه این که نقاط ضعف آن مربوط به آقای روحانی و آقای ظریف است و نقاط قوت آن مربوط به بخش دیگر نظام.
ثانیا در اشعار مذکور سخن از سیلی کوخ نشین به کاخ نشین رفته بود. این دید طبقاتی بیشتر با مارکسیسم سنخیت دارد تا با اسلام. آنچه در اسلام اصالت دارد ایمان و عمل صالح است، نه محرومیت و فقر. به تعبیر شهید آیتالله مطهری نباید میان خاستگاه وجهت گیری دچار اشتباه شد. جهتگیری اسلام و نهضت اسلامی به سود مستضعفان است اما خاستگاه اسلام و یک نهضت اسلامی صرفا مستضعفان نیستند بلکه همه طبقات جامعه در رشد آن شرکت دارند چون اسلام با فطرت انسانها سروکار دارد و حتی فطرت یک کاخ نشین و برخوردار را نیز بیدار میکند.
ثانیا در آن اشعار بعد از آنکه میگوید ما از هر تحریمی استقبال میکنیم، می گوید«راه ما راه حسین است». گویی امام حسین علیه السلام بدون هرگونه محاسبه ای و صرفا از روی عصبانیت و احساس دست به قیام زد، در حالی که ایشان دقیقترین محاسبات را داشت و به دنبال تحصیل بیشترین اثر و نتیجه از قیام خود بود. این که را ه ما راه حسین است، به این معنی نیست که ما بی جهت هرگونه تحریمی را بر ملت خود تحمیل کنیم و مشکل برای آنها بیافرینیم.
رابعا در آن اشعار سند ۲۰۳۰ نسخهای از غرب برای تعلیم و تربیت ما معرفی شد، در حالی که چنین نیست. هیچ دولتی در جمهوری اسلامی توصیه نامه های یونسکو را به عنوان برنامه تعلیم و تربیت خود تلقی نمی کند، بلکه به خاطر آثار خوب و مزایای ارتباط با سازمان های بینالمللی خصوصا سازمانی مثل یونسکو که بهره ای از استقلال نیز دارد و اخیرا از فلسطین دفاع کرد، ارتباط خود با این سازمانها را حفظ میکنند و منویات خود را نیز در اسناد آنها می گنجانند و البته آن بخش از توصیه نامه ها را که منطبق بر اسلام نباشد رد میکنند و برای خود حق تحفظ قائل میشوند. در واقع مسئله این است که با سازمان های بینالمللی باید ارتباط داشته باشیم یا نه؟ اگر با یونسکو نباید ارتباط داشته باشیم پس با سازمان ملل هم نباید ارتباط داشته باشیم. البته هشدارهای رهبر انقلاب در این خصوص به نظر من پیام احتیاط است که مبادا برنامه تعلیم و تربیت خود را به جای اسلام از غرب بگیریم.
مطلب آخر این که اتفاقی مانند آنچه که در روز قدس به صورت توهین به رئیس جمهور و برخی دیگر از مقامات کشور رخ داد و آنچه در برنامه نماز عید فطر تهران رخ داد، رهبر انقلاب را ناچار می سازد که در خطبههای نماز عید فطر درباره تعبیر « آتش به اختیار» توضیح دهند، در حالی که اگر افرادی که خود را ولایتمدار مینامند و دیگران را ضد ولایت، درست میفهمیدند و درست عمل میکردند نیازی به این توضیح و ایجاد زحمت برای ایشان نبود.
27216
کلید واژهها : دولت یازدهم - عید فطر - دولت دوازدهم - علی مطهری - توافق هسته ای ایران و پنج بعلاوه یک (برجام) -منبع: خبرآنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۲۰۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتشار دستنوشته رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری، برای نخستینبار + عکس
در این مکتوبه که پس از تبعید رضا خان و در ابتدای سلطنت محمدرضا پهلوی نگارش شده است امام با مهیا دانستن شرایط برای قیام اسلامی از حق طلبان درخواست میکند که منافع شخصی را رها کنند و به فکر حرکت اصلاحی به منظور اعاده اسلام باشند.
یکی از نکات بسیار مهم این نامه امتزاج دقایق عارفانه و آیات قرآنی به منظور انعکاس وظیفه کنشگری عموم و خواص است. از آغاز که با استناد به آیه "قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی" کلام پی گرفته میشود و با حکایت مبارزات پیامبران ادامه پیدا میکند و درنهایت با استناد به آیه " وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً اِلَی الله ِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی الله" سخن پایان میپذیرد.
۳۰ سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی در تاریخ ۱۳۵۳/۱/۱۷ آیتالله سید علی خامنهای نیز دست خطی را در این دفتر مرقوم میکنند که امروز برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر میشود.
آیتالله خامنهای نیز در یادداشت خود با استناد به آیه " وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا" از عدم کنشگری متولیان امور دینی و عموم امت اسلامی در قیام برای تحقق اسلام گله کرده و آمدن روزی را آرزو دارد که با کنار رفتن مکاتب مادی و سست پایه، اسلام به عنوان برنامه زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گرفته شود.
متن کامل این نامه بدین شرح است:
زیارت گنجینه گرانبهائی از کتاب و نوشتهی اسلامی که محصول کوششی ارجمند است بیننده را به یاد اقیانوس بیکران فرهنگ عمیق و غنی و عریق اسلام عزیز میافکند که در روزگار ترکتازی افکار و مکاتب و فرهنگهای سست و بی پایهی بشری و در عهدی که پوشالیترین بنیانهای فکری را در فکر و دل جهانیان مرتبتها و پایگاههاست همچنان و همچنان در عزلتخانهی کتابها و کتابخانهها زندانی است و در محوطه ئی بسی دور از زندگی و عمل پیروان اسلامی، تبعیدی؛ و متولیان و منادیان و مدعیانش را چیزی که کمتر به خاطر است و بیشتر در نسیان، رسالت و مسئولیت و تعهد خطیری است که قرآن و اسلام بدوش آنان نهاده که: و اذ اخذ الذین اوتو الکتاب لتبیننه للناس و لا تکتمونه. به امید آن روز که امت عظیم اسلام، قرآن و اسلام را همچون برنامهی زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گیرند... به امید بیداریها و درس گیری ها... به امید تجلی حماسهی اسلام و تشیع در زادگاه و پرورشگاه اسلام و تشیع در روز دوشنبه ۱۲ ربیع الاول هزار سیصد و نود و چهار هجری قمری در حضرت مؤسس عالیقدر کتابخانه ادوم الله برکات وجوده الشریف نگاشته آمد
منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی